5-Б Українська мова

11.10.2021

Основа слова і закінчення змінних слів

Ми розпочинаємо вивчати новий розділ мовознавства «Будова слова». Ви ознайомитесь зі складовими частинами слова, дізнаєтесь, якого значення вони йому надають, чому називаються значущими. Засвоївши ці знання, ви зможете добирати спільнокореневі слова й утворювати нові, правильно вживати й писати слова.

Змінна частина слова називається закінченням.

 Позначається .Закінчення може бути нульовим: дощ, гай.

Закінчення виражає граматичне значення слова і слугує для зв’язку слів у словосполученні і реченні.

Запишіть у зошитах число ,класна робота 

Вправа 123 (письмово ) Виділіть у кожному слові основу та закінчення

Є змінні й незмінні слова. Незмінні слова мають одну форму і не мають закінчення. Це, як правило, слова іншомовного походження і прислівники: вчора, завжди, метро, таксі, пюре.

Частина слова без закінчення називається основою. Основа виражає лексичне значення слова і позначається так: .

Основа слова може складатися з таких частин: кореня — спільної частини спільнокореневих слів; префікса — частини слова, що стоїть перед коренем; суфікса — частини слова, що стоїть після кореня


Завдання: визначити закінчення й основу у словах: білого, трава, дзвінок, пишуть, червоний, весна.

Виконайте вправу 134 (письмово) Перепишіть слова ,виділіть у кожному закінчення та основу

Домашнє завдання вивч. правило ст.72 ,виконати вправу 136 (запишіть речення,  виділіть закінчення і основу )


12.10.2021

Спільнокореневі слова. Корінь. Префікс. Суфікс

 Діти ,давайте пригадаємо  вивчене раніше про корінь, суфікс і префікс.






1.      Тренувальна вправа


Запишіть слова в 2 колонки 1 - в яких немає закінчення, 2- із закінченням

Горище, широко, мовний, пишу, взимку, блакитний, друг, міцно, наповнюють, підгір'я, високо, барвистий, книга, тихо, кіно, пальто

   Розподільний диктант

Запишіть слова у 2 стовпчики: І — форми слів,  II — спільнокореневі слова.

Вода, водяний, водичка, воду, воді, підводник, водою, водолаз, води, водограй; квітка, квітник, квіткою, квітки, квітковий, квітку, квітувати, квітці, квіточка; ріка, річечка, заріччя, ріку, річковий, рікою, річище;  літо, літу, літній, літа, літечко, літом.

Домашнє завдання  п. 13 ст.77 впр 151, 148 


22.11.2021- 23.11.2021

Звукове значення букв я, ю, є, ї та щ. Тренувальні вправи

Доброго дня. Ми продовжимо закріплювати знання з вивченої теми   і тому вам необхідно виконати такі завдання

1. Словникова робота

 Запишіть слова. 

1 . Букви я, ю, є, ї, що позначають один звук, підкресліть однією лінією;

 2. якщо букви я, ю, є, ї позначають два звуки — підкресліть двома лініями.

Любов’ю, під’їзд, їдальня, юшка, яєчня, синє.

— У виділеному слові визначте кількість звуків і букв.

2 завд.     Закінчіть подані прислів’я; визначте їх головну думку. Два прислів’я затранскрибуйте.

Бджола мала, а й та... . Як сіно косять, то дощів не .... Яка щепа, така й ... .

 Кінець діло... . Мальованим конем далеко не... . Люби діло, воно і тебе ....

Довідка: працює, просять, яблуня, хвалить, заїдеш, полюбить.

3. Творче завдання

— Запишіть подані слова за алфавітом. Якщо слова будуть записані правильно, то з їх останніх букв складете прислів’я. Запишіть це прислів’я.

Клич, кімната, слово, сонце, вертеп, словник, вечір, кіно, вигадка, злив, кліщі, сокіл, карбід.

4 завд.     Запишіть слова за алфавітом. У виділених словах назвіть звуки.

Марія, Софія, Алла, Оксана, Богдана, Наталя, Єва, Ірина, Віра, Зоряна, Ганна, Уляна, Юлія, Світлана, Дарія, Вікторія, Ярослава.

5. Вибірковий диктант

— Запишіть подані слова у 2 колонки:

1) де я, ю, є, ї позначає 1 звук;

2) де я, ю, є, ї позначає 2 звуки.

Їсти, борщ, працює, бабуся, юшка, моє, м’який, кущ, Лук’ян, ряст, Мольєр, фойє, суниця, полюбити, завдання, мовлення.

6. Пояснювальний диктант

— Запишіть речення; підкресліть орфограму «Звукове значення букв я, ю, є, ї, щ».

Край левади над Россю під вербами часто збиралися хлопці та дівчата співати пісень... Зірки з високого неба дивляться на них — усміхаються, місяць крізь віти яблунь цілує їх своїм срібним промінням, а соловейко виспівує про кохання. (За А Кащенком)

 Домашнє завдання

1)  Випишіть з орфографічного словника 10 слів, у яких неоднакова кількість звуків і букв 

2) виконайте впр .203 ,209

(зверніть увагу, що тема розрахована на 2 уроки. тому  пишіть гарно і уважно)

25.11.2021 - 26.11.2021

Письмовий докладний переказ розповідного тексту 

 Що таке текст?

(група речень, об’єднаних спільним змістом (темою), головною думкою та граматичними засобами).


2. Які ознаки тексту?

(тема, основна думка, змістовий зв’язок, завершеність).


3. Які ви знаєте стилі мовлення?

(розмовний, офіційно-діловий, науковий, публіцистичний, художній).


4. Які ви знаєте типи мовлення?

(розповідь, опис, роздум).


5. Про що йдеться у роздумі?

(про причини ознак, дій, подій).


6. Яке питання можна поставити до роздуму?

(чому саме таким є предмет, особа чи дія).


7. З яких частин складається роздум?

(теза, докази, висновок).


Прочитайте текст 


Без чого на світі не прожити?

Був один король. Нічого не робив, лише воював з іншими королями й збирав у свої скарбниці золото. Якось розговорився він із мудрецем про те, без чого на світі не прожити.

Без золота, без грошей,— каже король. 

Без хліба,— каже мудрець. 

Хліб за гроші купують,— не погодився король. 

Виріс того короля син і захотів сам володіти багатствами батька. Коли король переміряв золото в скарбниці, син замкнув на ній двері, а себе оголосив королем.

Старий король стукав у двері, доки не вибився із сил. Золото в нього було, а їсти за нього не міг купити. Доки жив, доти писав на дверях: «Хліб, хліб, хліб…»

Я вам кажу: не ми хліб носимо, а хліб — нас.                                                                                                                 (Із притчі)

 


Пояснення значень незнайомих слів.

Скарбниця – це місце або приміщення для зберігання скарбів, коштовностей, грошей;

Мудрець особливо шанована людина, часто старійшина, наділена мудрістю, якій часто приписується божественне походження.
Ми можемо скласти план  до тексту.
 

Орієнтовний план

1. Був один король.

2. Розмова з мудрецем.

3. Без чого на світі не прожити?

4. Виріс син короля.

5. Замкнені двері скарбниці.

6. Напис на дверях: «Хліб, хліб, хліб…»


Прочитайте  притчу ще раз

Напишіть переказ  на чернетках за планом .

Спочатку перевірте роботу ,лише потім пишіть у зошити .

У зошитах  пишіть число , тему уроку , назву твору ,план  і свою роботу .


Домашнє завдання 
написати переказ у зошити , виписати 5 прислів’їв про хліб

27.11.2021

 Склад


 Діти, що ви робите, коли під час написання ціле слово не поміщається в рядку?

Ми намагаємося перенести його частину в інший рядок. Пригадайте, що в таких випадках треба зробити? (поділити слово на склади)

Поділивши слово на склади, його легко перенести з рядка в рядок.

- Пригадайте, що таке склад?

(частина слова, що вимовляється одним поштовхом видихуваного повітря).

Робота у зошитах .Запишіть число,класна робота ,тему уроку

Завдання 1 Відгадайте загадки. Слова-відгадки запишіть і поділіть  на склади. Які слова  не можна поділити?( записуємо лише відповіді ,наприклад зима - зи - ма,)

1). Срібний кинджал хвильку в хаті полежав - і зовсім розтав.( Бурулька )

2). Що то за гість, що тепло їсть? (Мороз )

3). Коли  мене нема - чекають, а коли  прийду – тікають. ( Дощ )

4).Одно рядно сім баб тягло.(Хмара)

-Від чого залежить кількість складів у слові? (від кількості голосних звуків )
За кількістю складів слова бувають 

Односкладовi слова:  бал… клас

Двоскладовi слова: школа, урок, дзво - ник

Трискладовi слова: учитель, ос - вi- та, пiд-руч-ник

Чотирискладовi слова: од-но-клас-ник,ка-нi-ку-ли, гiм-на-зi-я

Багатоскладовi слова: математика, два-на-дця-ти-баль-ний, багатопрофiльний 

Односкладне слово з одного рядка в інший не переноситься.

Завдання 2 Подані слова поділіть на склади (Заголовок - за-го-ло-вок)

 Заголовок,  Батьківщина, апостроф, дефіс, арахіс, атлас, документ,  шофер, заробіток, мабуть, якось, гаряче, далечина, загадка, дарунок, користь,  деревце, помилка, музика, назавжди.

Домашнє завдання ст.106 правило, вправа 212 (завд. після впр. не виконувати)























1 комментарий: