Джерела українських фразеологізмів. Прислів’я, приказки, афоризми як різновиди фразеології
Наша мова своїми коренями сягає давнини і багато що в ній непізнаного. Вона розмаїта і багата на образи, вислови, епітети, синоніми.
Фразеологічні звороти – мовна скарбниця, що віддзеркалює особливості культури, побуту, звичаї українців.
Чи задумувались ви, звідки до нас прийшли фразеологізми? Як і чому вони виникли?
Велика кількість фразеологізмів виникла із словосполучень на позначення вчинків людей у різних життєвих ситуаціях, родинних стосунків.
( водити за ніс, гнути спину, бити себе в груди, мотати на вус )
- Спостереження за явищами природи, тваринним та рослинним світом;
- Історичні обставини;
- Різні ремесла;
- Народні звичаї, фольклор
Зверніть увагу на таблицю „ Джерела української фразеології “ (запишіть у зош.)
Отже , прислів’я та приказки є різновидом фразеологізмівДжерела української фразеології Джерела Приклади 1.Біблія Книга за сімома печатями; Ноїв ковчег; 2.Антична міфологія Ахіллесова п‘ята; на сьомому небі; 3.Історія Іду на Ви; 4.Усна народна творчість ( прислів’я, приказки,
народні примовки)
Як Пилип з конопель; Добрий початок – половина справи;
Ні пуха ні пера;
5.Народний побут Сім разів одміряй, один раз одріж; 6.Крилаті вислови, афоризми „ І чужого научайтесь, й свого не цурайтесь …“ Т. Шевченко
– Що ми називаємо прислів’ям ? ( це народний вислів повчального змісту)
– А що таке приказки? (це народний вислів подібний до прислів’я але без повчального змісту )
– Крилаті вислови – влучні вислови видатних осіб.
– Афоризми – узагальнена закінчена глибока думка певного автора.
- Самостійна робота
Продовжити прислів’я і записати їх:
- Треба нахилитися, щоб … ( з криниці води напитися )
- Не плюй у криницю, бо … ( з неї ще будеш пити водицю )
- Людина без друзів, що … ( дерево без коріння )
- Краще гірка правда, ніж …( солодка брехня )
Запишіть фразеологічні звороти і відповідні їм прислівники.(письмово)
1.Дивитися згори вниз. | а) приязно, тепло |
2. Дивитися вовком. | б) зневажливо |
3. Дивитися приязним оком | в) вороже |
4.Спопеляти очима | г) гнівно, презирливо |
1. Визначити спосіб творення слів
Зимовий, принести, припічок, переклад, листопад, землетрус, краєвид, телефон-автомат, шафа-купе
- Як ви вважаєте, чому слова, утворені одним й тим самим способом (способом складання основ й слів), пишуться по-різному?
Через дефіс пишемо:
складні слова, утворені поєднанням незалежних слів: хліб-сіль, синьо-жовтий, шеф-кухар.
складання повторюваних слів або антонімів: давним-давно, видимо-невидимо
імена казкових персонажів: Лисичка-Сестричка, Іван-Побиван.
іншомовні частини віце-, екс-, максі-, міні-, міді-: віце-президент, екс-чемпіон, максі-пальто, міні-спідниця.
традиційно через дефіс пишуться слова свят-вечір, багат-вечір, дівич-вечір, зелен-сад, буй-тур, сон-трава, чар-зілля, жар-птиця
Разом пишемо:
слова з першою частиною іншомовного походження (фото-, кіно-, радіо-, авіа-, авто-, мото- тощо): кінозірка, автоклуб, фотоальбом.
слова з іншомовними префіксам: антивоєнний, ультразвук, псевдонауковий.
складні слова зі сполучуваними голосними о, е, є: снігопад,краєвид, зорепад.
2 Перепишіть, знімаючи риски
Великий/превеликий, теле/шоу, диско/тека, авто/стоп, радіо/станція, вело/мото/спорт, паро/плав, авіа/пошта, аеро/порт, руко/писний, давним/давно, гідро/масаж, фото/модель.
3 Творчий диктант
А) Записати відповіді на запитання, а потім пояснити написання цих слів.
1) хто сіє і вирощує хліб? (хлібороб);
2) хто міряє землю? (землемір);
3) хто рубає ліс? (лісоруб);
4) хто носить листи? (листоноша);
5) хто варить сталь? (сталевар);
6) хто ходить пішки? (пішохід).
Домашнє завдання ст 91 правило , виконати вправу 190
Виконайте завдання 1 . Запишіть число ,класна робота ,тему уроку ,далі словниковий диктант (подані словосполучення запишіть одним словом)
І робітничий і селянський; і машинний і тракторний; і північний і східний; і темний і зелений; і ніжний і рожевий; і сніжний і білий.
Отже ,я кщо складноскорочені слова називають одиничні
установи, то їх пишемо з великої літери: Херсоноблгаз, Укрдніпроенерго.
2. Якщо
складноскорочені слова є загальними назвами, то їх пишемо з малої
літери,
наприклад: медколедж, завгосп, начсклад, зоопарк.
4. Скорочення змішаної форми (сполучення ініціальної
абревіатури з усіченою частиною слова) пишемо разом тоді, коли воно при читанні
вимовляється як одне слово: санбат.
5. Разом пишемо складноскорочені назви, які є
частковими скороченнями всіх складових компонентів (універсам) чи поєднанням
скорочень та повних слів (медінститут).
Жовтогарячий, червоногарячий, глухонімий, хитромудрий, зловорожий.Ці складні слова, правопис яких потрібно запам’ятати пишуться завжди разом
Розкриваючи
дужки, запишіть у дві колонки слова: 1) які пишуться разом; 2) які пишуться через дефіс.
Вугле(видобуток),
озерно(болотний), здивовано(розгублений), всесвітньо(відомий),
червоно(гарячий), вакуум(камера), в’єтнамсько(український), сніго(затримання),
перекоти(поле), штабс(капітан), тьмяно(жовтий), всесвітньо(історичний),
овоче(сховище), м’ясо(молочний), вічно(зелений), світло(рожевий),
темно(зелений), одно(денний), блок(схема), видимо(невидимо), корабле(будівник), ячмінно(житній),
сніжно(білий), смагляво(лиций), синьо(зелений), легко(крилий),
зменшено(пестливий).
Ключ. У кожному
слові підкресліть другу від початку букву. З цих букв прочитаєте вислів
давньоримського історика Тацита.
(можете себе перевірити)
І
ІІ
Вуглевидобуток Озерно – болотний
Всесвітньовідомий Здивовано – розгублений
Червоногарячий Вакуум – камера
Снігозатримання В’єтнамсько – український
Перекотиполе Штабс – капітан
Овочесховище Тьмяно – жовтий
Вічнозелений Всесвітньо – історичний
Одноденний М’ясо – молочний
Кораблебудівник Світло – рожевий
Смагляволиций Темно – зелений
Легкокрилий Блок – схема
Видимо
– невидимо
Ячмінно
– житній
Сніжно
– білий
Синьо
– зелений
Зменшено
– пестливий
Орфографічна хвилинка (завдання 4 )
Від поданих словосполучень утворити складноскорочені слова: 1) з початкових
букв або звуків; 2) іншими способами. Запишіть їх.
1. Міністерство охорони здоров’я,
наукова організація праці, електронно-обчислювальна машина, Львівський автомобільний завод, будівельно-монтажне
управління, інженерно-технічні працівники, запис актів громадянського стану.
2. міський комітет, професійна спілка, виконавець робіт, універсальний магазин, спеціальний кореспондент, Кременчуцька гідроелектростанція, Донецький басейн.
((Відповіді для перевірки)1. МОЗ, НОП, ЕОМ, ЛАЗ, БМУ, ІТП, загс.
2. Міськком, профспілка, виконроб, універмаг, спецкор, Кремгес, Донбас.)
Неначе у разках намиста, калина мріє буйнолиста. Дубів ширококронних густолистя залопотіло од вітрів. Рожево-сиза мла сповиває степ.
- Отже, коли складні слова пишемо разом, а коли через дефіс?
1) Хто сіє і вирощує хліб?
(хлібороб);
2) хто міряє землю?
(землемір);
3) хто рубає ліс?
(лісоруб);
4) хто носить листи?
(листоноша);
5) хто варить сталь?
(сталевар);
6) хто ходить пішки?
(пішохід).
– То як ми написали ці слова? Чому?
3- Робота з підручником с .92 , що вам потрібно запам’ятати?
- Отже, як пишуться слова з пів - ?
Розподілити
слова у три колонки . Перша – разом, друга – через дефіс, третя – з апострофом.
Якщо ви виконаєте вірно , то отримаєте
словосполучення.
Півріки,
пів – Мінська, півісторії, пів´яру, пів –
Одеси, пів – Вінниці, пів´ящика, півдороги, півниви, пів – Алушти, пів
´юрби, півабрикоси, пів´ їдальні.
- А тепер, будь ласка , підкресліть четверту
букву кожного слова першої і другої колонки.
- Яке словосполучення у вас вийшло ? ( Рідна мова)
1) одна друга аркуша
(піваркуша);
2) половина Києва
(пів-Києва);
3) половина яблука
(пів'яблука);
4) одна друга квартири
(півквартири);
5) половина Азії
(пів-Азії);
6) одна друга доріжки
(півдоріжки);
7) половина ящика
(пів'ящика).
– Як пишуться слова з пів-?
Домашнє
завдання.
Вивчити правило ст 92, виконати вправу 195
ПИСЬМОВИЙ ТВІР-РОЗДУМ ПРО ВЧИНКИ ЛЮДЕЙ НА ОСНОВІ ВЛАСНИХ СПОСТЕРЕЖЕНЬ І ВРАЖЕНЬ У ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ
1) Прочитайте текст
НАЙКРАЩЕ В ЛЮДИНІ — ЇЇ ДУША
До нашого класу прийняли новеньку дівчинку. Вона була негарна, не така спритна, як інші, та ще й в окулярах. Дівчата неприязно поставилися до новенької, хлопці також. Тетяна, так звали дівчинку, училася добре, але почувалася в класі дуже самотньо.
Узимку, коли лютував грип, вона захворіла, і близько тижня її не було в школі. Ми з Сашком вирішили зробити добру справу — провідати Тетяну. Те, що ми побачили в неї, нас вразило. Уся кімната була в якихось масках, черепашках, томагавках, і чого там тільки не було. Тетяна розповіла, що її батько працює на кораблі, багато чого бачив у своєму житті і на згадку про ті місця, де побував, привозив фотографії, слайди та сувеніри. Ми наче поринули в якийсь казковий світ, роздивлялися все, слухали розповіді Тетяни, яка багато читала, і незчулися, як настав вечір.
Потім ми часто заходили в гості до дівчинки і переконувалися, що були дурнями, коли за зовнішністю не розгледіли душевної щирості Тетянки. Тепер ми дружимо втрьох і збираємося стати великими мандрівниками. Отже, я зрозумів: головне в людині — це краса душі, а не зовнішність…(3 журналу).
Поділіть текст на мікротеми і складіть план .
2 ) Давайте поміркуємо , хто такий друг?
Кого ви могли б назвати своїм другом?
Які якості мають бути притаманні цій людині?
А чи відрізняються, на вашу думку, слова «друг» і «справжній друг»?
Запам'ятайте
Учинок — дія, що складається з таких елементів: мотиву (спонукання, зацікавленості), наміру, мети, власне дії, наслідків, самооцінки людиною власного вчинку та її ставлення до оцінки навколишніх.
Поведінка — сукупність учинків людини, здійснюваних нею протягом відносно тривалого періоду. Поведінка охоплює всі вчинки людини в цілому незалежно від того, є вони навмисними чи ненавмисними.
Увага! Твір — продукт творчої діяльності людини; самостійна шкільна або домашня робота у вигляді письмового (усного) викладу своїх думок на задану тему. Твір-роздум має містити власні міркування з реально існуючої проблеми.
3). Складання твору-роздуму
Написати твір-роздум на тему «Яким повинен бути справжній друг?», використавши слова і словосполучення із довідки.
Довідка: людина, що відповідає моєму ідеалу; вірний, незрадливий; готовий допомогти в біді; правдивий, принциповий; може і готовий захистити; безкорисливий; зацікавлений у добробуті й злагоді; вдячний товариш.
Домашнє завдання записати твір-роздум у зошити
Комментариев нет:
Отправить комментарий