5-Б Українська література

 12.10. 2021
Реальне й фантастичне в казці “Летючий корабель”
  Сьогодні ми продовжимо працювати над чарівною казкою «Летючий корабель», і з’ясуємо що реальне, а що фантастичне в казці, навчимося аналізувати художній твір, оцінювати вчинки героїв; будемо розвивати навички вдумливого виразного читання, переказування казок; зясуємо, що в житті постійно присутні добро і зло; а також будемо виховувати  життєву позицію щодо зла й несправедливості.

- Запишіть у зошити число, класна робота і тему уроку.
Заповнення паспорту твору (запишіть у зош. )
Тема: розповідь про пригоди найменшого сина та його нових друзів.
Ідея: уславлення найкращих людських рис характеру: доброти, наполегливості, уміння допомогти у скрутну хвилину.
Основна думка: людина без друзів – що дерево без коріння.
Жанр: чарівна казка
Герої казки: дід, баба, два розумних сини, один дурний син, цар, його дочка, зустрічний дід, Слухало, Скороход, Об’їдайло, Обпивайло, Морозко, Стрілець.

Чарівні казки передбачають наявність нереального, фантастичного у характерах героїв, їхній мові, зовнішності та вчинках. У цих казках неодмінно відбуваються чарівні перетворення, діють чарівні речі

Аналізуючи зміст казки давайте визначимо, що фантастичного й реального, смішного і страшного, красивого і потворного є в казці. (усно )

Фантастичні елементи: летючий корабель; мандрівники з надпри­родними здібностями; сивий дідуган, який перетворив воду на горіл­ку, а чорний хліб на білу паляницю («Летючий корабель»).
 Реальні елементи: люди, тварини, їжа, природа.
Смішне: як дурень обманював царя за допомогою друзів («Летючий корабель»).
Красиве: царівни «Летючий кора­бель».
Потворне: пихатість царя («Летючий корабель»).

Виконайте завдання (письмово )«Знайди пару». Об’єднайте випробування з тим, хто його виконав: (цифра - відповідна буква )
1 Дурень
2 Слухало
3 Скороход
4  Стрілець
5  Об’їдайло
6  Обпивайло
7 Морозно
А випив усі запаси рідини
Б допоміг другові не спаритися у бані
В знайшов летючий корабель
Г приніс води живущої й цілющої
Д дізнавався усі новини першим
Є розбудив товариша, який уснув під час ви­конання завдання
Е знищів усе їстівне, чим пригощали

Казка «Летючий корабель» вчить нас того, що немає безвихідних ситуацій, а справжні друзі завжди прийдуть на допомо­гу. Якщо ти допомагаєш друзям — то й вони колись допоможуть тобі.
Домашнє завдання записати у зош. тему ,ідею. основну думку, жанр та головних героїв казки ,виконайте завдання (знайди пару ),завд 4 ст .47 (усно)

23.11.2021 
Добро і зло у казці. В. Королів-Старий "Хуха-Моховинка"
На сьогоднішньому уроці ми продовжимо вивчення казки «Хуха Моховинка». Розгорніть зошити, запишіть число і тему нашого уроку.
Важливу роль у нашому житті відіграють вчинки та ставлення один до одного: слова та поведінка.  Казки увібрали в себе народну мудрість і життєвий досвід. У казці завжди добро перемагає зло

Хухи – лісові добрі духи в слов’янській міфології, що за своїм зовнішнім виглядом схожі на маленьких пухнастих звірків. Свої маленькі будинки-нори хухи, як вважали слов’яни, облаштовують між корінням лісових дерев. Зимою, як і більшість тварин, хухи впадають в сплячку і сплять аж до весни.

Хухи мають здібність змінювати забарвлення своєї шерсті в залежності від того місця, де вони перебувають. Якщо вони перебувають серед трави, їхня шерсть стає зеленою, а якщо серед осіннього листя, піску чи старої хвої –жовтою, серед весняних кущів глоду – рожевою, біля вересу – ліловою, на снігу – білою, а у воді – прозорою.

Хухи рідко спілкуються з людьми, але коли спілкуються то стають для
людей невидимими. А побачити їх можуть тільки люди з добрим серцем і
світлою душею, люди, що ніколи й нікого не ображають.

Для кращого розуміння казки перегляньте відео 



Які персонажі казки викликали найбільшу симпатію? Чим саме? (усно)

- Хто з дійових осіб твору заслуговує на осуд? Чому?(усно)


 Казка про «Хуху-Моховинку» навчає нас, що не треба боятися
того, чого ти не бачиш, та звинувачувати когось без доказів, треба завжди
допомагати тим, хто цього потребує, навіть своїм ворогам, а на зло —
відповідати добром заради перемоги світлих сил


Виконайте завдання (номер питання - буква відповіді ) 


1. Коли Хуха народилася?
а) взимку;
б) навесні;
в) влітку;
г) восени

2. Як називали Хуху в родині?
а) малятком;
б) "мізинчиком";
в) кошеням;
г) квіточкою

3. З ким порівнювали маленьку Хуху?
а) малятком;
б) козенятком;
в) кошенятком;
г) ялинкою

4. Яких Хух не буває?
а) степовичок;
б) болотянок;
в) боровинок;
г) очеретянок

5. Всі Хухи не люблять:
а) сухого;
б) теплого;
в) бур`янів;
г) вогкого

6. Плач Хух нагадує:
а) писк мишей у полі;
б) вовче виття в лісі;
в) свиняче рохкання в хліві;
г) котяче муркотіння біля печі

7. Якого кольору була Моховинка?
а) сірого;
б) зеленого;
в) бурого;
г) білого

8. Яка біда спіткала Моховинку?
а) тяжко захворіла;
б) потрапила в неволю до дідугана;
в) залишилася без домівки;
г) перетворилася на камінь

9. Який знак подавали Хухи лісовику:
а) "пищали, хрюкали, стукали у вікна";
б) стріляли під вухо з рушниці;
в) лоскотали йому ребра;
г) поливали холодною водою

10. Яка біда трапилася з лихим дідом:
а) заблукав у лісі;
б) потрапив у пастку;
в) тяжко захворів;
г) перетворився на пеньок

11. Чому Моховинка врятувала діда?
а) шкода стало старого;
б) за винагороду;
в) щоб розважитися;
г) щоб уславитись

12. До чого закликає казка?
а)робити добро;
б) жити в лісі;
в) остерігатися людей

Хочеться побажати, щоб у ваших серцях панували лише добро і любов, щоб життя кожного з вас було схоже на казку, де зустрічатимуться тільки добрі герої, які завжди будуть готові прийти вам на допомогу.

Домашнє завдання ст . 60-68 дочит , виконайте тести (письмово )

 
25.11.2021
Королів-Старий «Хуха-Моховинка».
 Образи фантастичних істот

Сьогодні ми продовжимо вивчати  казку про Хуху -Моховинку

- Давайте пригадаємо хто такі Хухи? (усно)
     Які головні, а які другорядні персонажі?

·        Хто є головним героєм казки? (Хуха - Моховинка)

·        А чи можуть звичайні люди бачити хух? Кому вони лише показуються? (Хухи невидимі, але іноді вони показуються добрим людям ).

·        А чи вважаєте ви себе добрими людьми? (Так).

-         Чи можна з портрету дізнатися характер Моховинки?

У творах письменники змальовують людей, предмети, явища та події, тобто створюють художні образи. Зображуючи персонажів, автори часто вдаються до опису їх зовнішності – обличчя, волосся, статури, одягу, міміки, жестів. Цей опис у літературі називається портретом.

Художні образи - це люди, події, явища, предмети, створені уявою письменника та відображені у творі.

Портрет - опис зовнішності персонажа в художньому творі.

 зошитах запишіть визначення художні образи та портрет)

Скажіть, де і коли Моховинка  народилася?  

- За що її любили в родині?  

 - Які є види хух, і якою була Моховинка? 

-         Знайти портрет Моховинки у творі .

-         «Була вона й сама пухка, як мох. Мала довгу вовничку, що, мов шовком, вкривало все її тільце. Сама тільки мордочка була голенька й нагадувала садову жовто-фіалкову квіточку — "братики". Та були ще в неї голенькі зісподу, рожеві лапки».

«Як і всі інші Хухи, Моховинка так само мала мінливу вовничку, яка враз сама собою робилася того кольору, що й ті речі, біля яких бувають Хухи. Моховинка найчастіше була зеленою, бо рідко відбігала від своєї зеленої хатки. Але ж коли вона бігала по соснових старих глянцях, що лежали на землі, то ставала такою ж рудувато-червоною, як вони. Біля потоку була вона блакитною, як вода, на піску — жовтою, як пісок, між кущами шипшини — рожевою, на вересі — фіалковою, на снігу ставала білою

     Як діти описували мамі Хуху? ( «...Щось таке, мов котик. Тільки то був не котик. Гарнесенький, м'якесенький. Мордочка, мов квіточка, а голосок, як у мишки»
       Чи добре жилося Моховинці у хліві? Чому все ж таки  сумувала, адже  мала теплу домівку, їжу, друзів?   

У казці є як реальні герої так і фантастичні ,давайте  разом їх знайдемо

Фантастичні герої: Хуха-Моховинка та інші Хухи, дух-лісовик Хо-Суковик

Реальні герої: Лісник, собака лісника, злий дід, хлопчик і дівчинка, їх батьки, коза Лиска та коза Оришка

Носії добра в казці: Хухи та Хо-Суковик, хлопчик і дівчинка, їх батьки, коза Лиска та коза Оришка, Лісник, собака лісника

 Носій зла: Злий дід, який спочатку зруйнував житло Моховинки, а потім зробив її кривенькою на все життя

Чого навчила вас  прочитана казка?

- Чи зміниться ваше ставлення до природи ?

Домашнє завдання завд. 8 ст 69 (письмово), завд   4 і 12 (усно),
 Намалювати портрет Хухи-Моховинки (за бажанням )








Комментариев нет:

Отправить комментарий