19.10.2020 - 21.10.2020
Тематична контрольна робота з теми
Загадково прекрасна і славна давнина України
Початковий рівень
1. Пісня «Ой хто, хто Миколая любить» прославляє
А дітей, які хочуть, щоб до них прийшов Святий Миколай
Б селян та їхню роботу в полі
В Святого Миколая-чудотворця
Г батьків та дітей, які готуються до свята Миколая
2. У пісні «Нова радість стала» дарувати «літа щасливії» колядники просять
А дівчатам і парубкам
Б усім, хто живе в їхній місцевості
В господарям і славній Україні
Г усім, хто працював не покладаючи рук
3. Колядка, у якій є рядки: «Застеляйте столи та все килимами, радуйся!..» — адресована
А господині
Б парубкові
В господареві
Г усім жінкам, які є в родині
4. Веснянкою є пісня
А «Ой хто, хто Миколая любить»
Б «Ой кувала зозуленька»
В «Заплету віночок»
Г «Маяло житечко, маяло»
5. Любов матері до дитини, роздуми про її майбутнє, побажання, щоб дитина була здоровою, щасливою, доброю, звучать у
А веснянках
Б русальних піснях
В колискових піснях
Г купальських піснях
6. У щедрівках господареві та членам його родини висловлюють побажання
А добрих заробітків і натхнення у праці
Б щастя, здоров’я, доброго врожаю і приплоду худоби
В щоб у домі увесь рік панував спокій
Г здоров’я і добрих сусідів
7. Установіть відповідність
1 жниварська | А «Добрий вечір тобі, пане господарю» |
2 русальна | Б «Маяло житечко, маяло» |
3 колискова | В «Купайло, Купайло» |
4 колядка | Г «У ржі на межі» |
Д «Ой ти, коте, коточок» |
2. «Ой ти, коте, коточок» належить до різновиду родинно-побутових пісень…
3. Пісня «Щедрик, щедрик, щедрівочка» належить до різновиду календарно-обрядових пісень…
4. Серед вивчених пісень купальськими є:
5. Серед вивчених пісень веснянками є:
6. Жниварські пісні належать до різновиду календарно-обрядових пісень…
Високий рівень
Напишіть міні - твір на тему «Колискова пісня, колискова — то солодка материна мова»
Домашнє завдання : виконати тестові завдання ,написати міні - твір
02.12.2020
В. Рутківський «Джури козака Швайки» («На козацьких островах»)
- Хто такі татари й чому вони нападали на українські села?
(Татарами називали різні тюркські, монгольські та інші
племена, які в XIII–XV ст. об’єдналися в єдину державу — Золоту Орду. Вони
нападали на українські землі).
У тексті ви зустрінете невідомі вам слова ,тому з'ясуємо їх значення
Козак – вільна людина
Ясир – полон
Ворожбит – характерник
Джура – зброєносець
Швайка – шило
Плавні – заболочені береги річок
Ординці – татари, ногайці
Вовкулака – перевертень
Вивідник – розвідник
Порівняльна характеристика образів (письмово у зош.)
|
Грицик |
Спільне в образах |
Санько |
|
|
|
|
Грицик -
сирота, жвавий, моторний, непосидючий, гарячковитий, має зіркі очі, знає
татарську мову, пасе панську і селянську худобу, лише його любить і слухає
страшний бугай Петрик.
Санько - єдиний син у матері,
яка його дуже любить і опікає, мрійливий, спокійний, розважливий, визнає
першість Грицика, має талант характерника,уміє подумки віддавати накази і
навіювати прохання.
Спільне: Вірні
друзі, ровесники, їм по 12 років, живуть у Воронівці. сміливі, спостережливі,
кмітливі, відчайдушні, володіють шаблею(дерев’яною),гарно на коні тримаються, у
майбутньому стануть побратимами.
Пригадаємо ще героїв роману - це козаки
Козаки: Пилип Швайка, Мацик, Левко Заярний,Володко Кривопичко, Лесь Одуд,Тиміш Пере҆пічка, Штефан Вирвизуб, Демко Дурна Сила, дід Кібчик
Які ще герої, крім названих, діють у творі? Як козаки до них ставляться?
(Кінь Вітрик та вовк Барвінок.
Вони є мудрими, сміливими та вірними
товаришами козаків. Тварини не просто виконують свої функції, а й мають власне
«лице» (усміхаються, хитро мружаться, лютують, прикидаються тощо). Зрештою,
вони часто виявляються єдиними друзями козаків, єдиною близькою душею, що не
лише вислухає, а й зарадить біді, врятує, навіть ціною власного життя).
Запишіть тему ,жанр та ідею роману у зош.
Тема: зображення визвольної боротьби перших козаків проти татарської навали на території України у ХV ст.
Жанр. Історичний роман – це твір,
побудований на історичному сюжеті, який відтворює в художній формі якусь епоху,
певний період історії країни.
Для кращого засвоєння перегляньте аудіозапис
Домашнє завдання : відмітити фантастичне і реальне у творі, підготуватися до обговорення образів головних героїв, написати твір - характеристику на одного із персонажа твору (на вибір )
Родина Косачів жила на Волині в м. Луцьку, в Ковелі, але дитинство
Лесі в основному пройшло в с. Колодяжне, серед чудової волинської
природи із синіми плесами озер та предковічними сосновими борами.
У родині панувала повага до народних звичаїв і традицій, до
української культури. Сім'я була багатодітна: 6 дітей. Леся була другою дитиною.
Хоч батьки Лесі мали дворянське походження, проте розмовляли у сім'ї лише рідною українською мовою, яку Леся полюбила всім серденьком.
У дитинстві була жвавою і допитливою дівчинкою. У чотири роки добре читала, а в п’ять написала досить змістовного листа своєму дядькові М.Драгоманову. Хоч називалася Лариса, та по-домашньому кликали Лося, а в п’ять років попросила, щоб її називали Лесею.
У сім'ї особливо товаришувала зі старшим братом Михайлом та молодшою сестрою Олею. Вони все життя залишалися Лесиними найближчими друзями та порадниками.
У Луцьку Леся познайомилася із дівчинкою Марійкою, старшою від неї на один рік. Дівчинка була із бідної сім'ї, вона була розумна, але неписьменна, бо її батькам не було за що навчати доньку, їхня сім'я була багатодітна. Тоді Леся заходилася біля Марійчиної освіти. Через рік дівчинка непогано читала і писала. У нагороду за це батько Марійки зробив Лесі металеві саночки і, як тільки випав перший сніг, приніс їх маленькій учительці.
Мати з батьком, помітивши малярські здібності дочки, сприяли їх розвитку , брала уроки малювання у відомого художника – професора О. Мурашки. Гарно, за словами матері, намалювала кілька олійних робіт.
Леся ще з дитинства була старанною і здібною дитиною. Вона вивчила понад десять іноземних мов: російську, білоруську, французьку, англійську, італійську, німецьку, польську, болгарську, старогрецьку, латинську.
Аналіз поезії «Мрії» (запишіть у зош )
Поезія написана поетесою в Ялті 18 листопада 1897 р.
Тема: зображення мрій ліричної героїні, роздумів над сенсом життя, за яке необхідно боротися до останньої краплі крові і обов'язково вірити в жадану перемогу.
Ідея: уславлення мужності, героїзму, впевненості віри в перемогу лицаря, його критика тих, хто пролив «кров не за рідний край».
Основна думка: необхідно вміти боротися з життєвими труднощами навіть тоді, коли це неможливо; чоловік — це віра, сподівання, впевненість у перемозі.
Домашнє завдання
Прочитати біографію Лесі Українки ст. 50-51
виписати в робочий зошит тему, ідею, основну думку поезії "Мрії"
Вивчити напам’ять поезію «Як дитиною бувало» ст 51
09.12.2020
Леся Українка "Тиша морська". Значення мистецтва в життті людини. Гармонія людини і природи
Вид пейзажу, об’єктом зображення якого є море, має назву марина (від лат море). А художників, які малюють море, називають мариністами.
Маринізм — морська тематика , присутній і в художній літературі.
Робота з підручником
Тепер виразно прочитайте вірш Лесі Українки «Тиша морська» ст 51
Спробуйте ще раз
Запишіть у робочі зошити тему, ідею, основну думку, художні засоби поезії
Тема: зображення краси морського пейзажу, гармонії у природі.
Ідея: захоплення від краси морського краю.
Основна думка:вплив природи на внутрішній стан людини, її настрій.
Художні засоби поезії.
Епітети: ясне небо, яснее сонце, ясні хмарки, країна світла, золотиста блакить, тихий плескіт, хвилечка перлиста, малим човенцем, стежечка золотиста, щире золото, золотим шляхом, підводнії каміння, вічне проміння.
Метафора: з весельця щире золото спадає, країна золотистої блакиті, рине хвилечка перлиста, золотим шляхом поплисти, в’ється стежечка злотиста, тим шляхом, що проложило яснее сонце через воду.
Зменшувально-пестливі суфікси: віконце, хмарки, хвилечка, човенцем, стежечка, з весельця.
• риторичні оклики: «Що бува негода в світі!»; «Золотим шляхом поплисти!»;
• епітети: «час гарячий, полудневий», «ясне небо, море, хмарки, сонце», «злотиста блакить», «тихий плескіт», «хвилечка перлиста», «стежечка злотиста», «щире золото», «золотий шлях»;
• метафори: «колихає море хвилі», «рине хвилечка», «в’ється стежечка», «золото спадає», «шлях, що проложило сонце». «край вічного проміння» малюють романтичну картину морського пейзажу
Багато у вірші ласкаво-зменшувальних слів, які надають творові задушевності (хвилечка, човенце, весельце, віконце);
Усі ці художні засоби допомагають поетесі емоційно змалювати романтичну картину морського пейзажу та передати її думки й почування.
Домашнє завдання:
Виразно прочитати поезію Лесі Українки "Тиша морська" ст.51-52. виписати тему , ідею, основну думку і художні засоби у робочі зошити Повторити напам’ять поезію «Як дитиною бувало» ст 51 (розкажете як прийдем на навчання)
Станіслав Чернілевський. Виховання любові до ближнього за поезіями «Теплота родинного інтиму…», «Забула внучка в баби черевички…»
А що для вас, є щастя? Коли ви щасливі?
(Щастя – це в першу чергу, любов. Людина щаслива, коли її люблять і якій є кого любити.
А хто дарує зараз свою любов кожному з вас найбільше?
(Звичайно, мама.)
Дуже дорогими є батьківський дім, родина, рідна матуся і для чудового майстра поетичного слова, сучасного українського поета Станіслава Чернілевського, який надзвичайно турботливо, зворушливо, з тремтливою обережністю змальовує родинні почуття у своїх творах.
Словникова робота.
- Чи
є незрозумілі для вас слова?
Інтим,
інтимний – особистий, задушевний, потаємний.
Шиби – тонке віконне скло.
Досвіток
– час доби перед сходом сонця, світанком.
Не
скрес – не зник.
Гіркотина – щось неприємне.
Печія - пекучий біль.
Ідейно-художній аналіз поезії (запис. у зош .)
Тема: згадування письменником про рідну хату, власне дитинство, матір, її доброту, щирість душі.
Ідея: уславлення найсвятішого для кожної людини — материнської любові, батьківської хати, щасливих років дитинства.
Основна думка: кожна людина ніколи не забуде і пам’ятатиме те рідне місце, де вона народилася, теплоту батьківської оселі, чарівне дитинство.
Художні засоби «Теплота родинного інтиму»
Метафора: «досвіток не скрес», «полум’я гуляє по гіллю», «гіркотина зникає», «печія не катує серце», «душа світає»; «мотузочком диму / Хату прив’язала до небес»
епітет: «світанковий вогонь».
Ідейно-художній аналіз поезії «Забула внучка в баби
черевички» (запис. у зош.)
- Діти, окрім ваших батьків, найдорожчими і найближчими для вас людьми є ваші бабусі. Дехто з вас проживає з бабусею, а інші їдуть до неї в гості
Тема: зображення від’їзду внучки та сум бабусі
Ідея: заклик любити своїх рідних, частіше провідувати, не залишати їх надовго
Художні засоби
Епітети: дитячим сміхом, вікової звички, у спорожнілу хату, тихенько опустила
Метафора: сміхом бризнувши в зело, за повелінням вікової звички
Порівняння: зорі-жаровички
Зменшувальні суфікси: черевички, рученя, жаровички, малесенькі, тихенько
Домашнє завдання ст 78-79 прочит,у зош. запис. аналіз поезій, одну за вибором вивчити нап.
Композиція вірша.
Експозиція: «І як воно трапилось — хто його зна, — …Рвонулась на волю чудесна Жар-птиця, і враз освітилась казково столиця».
Зав’язка: «Дорослим і дітям яснішали лиця, тільки ота трьохсотлітня ґава знайшла Жар-птицю непристойно яскравою».
Кульмінація: «птаха екзотична, південна, до снігів незвична. Ну, от і простудилась трішки, Лежить вона терпляче в ліжку, п'є молоко».
Розв’язка: «І скоро знов злетить вона на злість лихим, кульгавим ґавам, на новорічну радість нам!».
Характеристика персонажів.
Жар-птиця є чудесна золота пташка з очима-намистинками, яка освічує казково столицю, літає високо, гарно та вільно, птаха екзотична, південна, до снігів незвична, тому, коли вона захворіла, усім посмутніли лиця, лежить вона терпляче в ліжку, п'є молоко, клює родзинки, чита « Барвінок» і «Мурзилку», пішли на лад у неї справи, і скоро знов злетить вона, принесе світло та радість іншим.
Пава є трьохсотлітньою ґавою, себе називає Павою, старезна, без ока, кульгава, знайшла птицю непристойно яскравою, бажає птицю тримати тільки в клітці, заздрісна та підступна.
Епітети: золота чудесна Жар-птиця; освітилась казково; летіла ...гарно,... вільно; в найзолотішім мультфільмі; непристойно яскравою; люту стрекотняву; чужу нескромну птицю; птаха екзотична; лежить терпляче; лихим, кульгавим ґавам.
Порівняння: сусідка моя – чарівниця, з очима-намистинками.
Метафора: яснішали лиця, освітилась казково столиця, лиця посмутніли, новорічну радість.
Персоніфікація: жар-птиця простудилася, птаха чита, справа пішла.
Риторичні оклики: Як хороше жити під сонцем Жар-птиці! Вона яскра-яскра-яскррава! Таку чужу нескромну птицю тримать годиться тільки в клітці! І скоро знов злетить вона на злість лихим, кульгавим ґавам, на новорічну радість нам!
Риторичне запитання: Її нема, бо — розумієте?
Повторення: вона яскра-яскра-яскррава.
Гіпербола: трьохсотлітня старезна ґава.
Домашнє завдання запишіть у зош аналіз вірша ст 82-83
12.04 - 16.04
Тема. Ярослав Стельмах. "Митькозавр з Юрківки, або химера лісового озера". Допитливість, винахідливість, кмітливість хлопчиків - головних героїв
Перегляньте відео ,завдання запишіть у робочі зошити
Діти, ця тема розрахована на 2 уроки,
Домашнє завдання :
І-ІІ. ст. 172 - 184 читати і переказувати;
ІІІ. ст. 184 -185 питання 1-3, 11 (письмово)
Веры Гут
ОтветитьУдалить